Zadaniem samorządu terytorialnego w zakresie ochrony praw konsumentów jest prowadzenie edukacji konsumenckiej. Zadanie to wykonuje Powiatowy Rzecznik Konsumentów. W związku z powyższym, zgodnie ze szkolnym kalendarzem imprez i uroczystości, odbyły się w naszej szkole cykliczne spotkania uczniów z Panem Miłoszem Niedźwieckim, pełniącym funkcję Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Starostwie Powiatowym w Czarnkowie oraz w Trzciance. Spotkania edukacyjne „Jestem konsumentem” były przeprowadzone w 2 i 3 klasach Branżowej Szkoły I stopnia, na godzinach lekcyjnych gdd. Z takich lekcji skorzystali uczniowie klas: 2f, 2b, 3b, 3c, 3e, 3f, 3g, 3h.
Rolą rzecznika jest przede wszystkim udzielenie konsumentom porad i informacji prawnej. W sprawach, w których rzecznik dostrzega naruszenie interesu konsumenta, a przy tym szansę na polubowne rozstrzygnięcie sporu albo widzi potrzebę wyjaśnienia okoliczności faktycznych – występuje do przedsiębiorców. Jeżeli, w ocenie rzecznika, naruszony został interes konsumenta, ale strony przedstawiają zupełnie odmienny stan faktyczny albo kiedy polubowne zakończenie sporu okazuje się niemożliwe – rzecznik może udzielić pomocy w dochodzeniu roszczeń przed sądem. Rzecznik konsumentów pomaga bezpłatnie. Udziela porad prawnych, pomaga w napisaniu pisma reklamacyjnego lub procesowego.
Celem tego spotkania było kształtowanie świadomości konsumenckiej młodzieży i pogłębienie ich wiedzy o prawach obowiązujących na dzisiejszym rynku. Podczas spotkania z rzecznikiem uczniowie poznali prawa konsumenta w zakresie zawierania umów i dokonywania transakcji drogą elektroniczną, zapoznali się z zasadami dotyczącymi składania reklamacji. Wyjaśnione zostały różnice pomiędzy niezgodnością towaru z umową, rękojmią a gwarancją. Co więcej, przybliżone zostały zasady dotyczące umów zawartych na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa. Udzielono wskazówek, jak radzić sobie w sytuacji, gdy zakupiony przez nas towar okazał się wadliwy.
Podczas spotkania z uczniami, rzecznik posługiwał się wieloma przykładami ze swojej praktyki zawodowej, aby podkreślić, z jakimi problemami mieszkańcy naszego powiatu przychodzą po poradę.
Organizator: Jolanta Kicza